• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84533
+
-

مشکل آب آشامیدنی ۳۳ روستای قم  برطرف می‌شود

فرماندار قم گفت: ۳۳ روستای قم با وجود دارا بودن سکنه، زیر پوشش تاسیسات شرکت آبفا نیست که این مشکل باید هر چه سریع‌تر برطرف شود.

«مرتضی حیدری» در دومین جلسه شورای بهداشت شهرستان قم افزود: بر اساس آمار ۱۵۱ روستای قم زیر پوشش تاسیسات آب و فاضلاب روستایی هستند و ۳۳ روستا به دلیل نبود اعتبار بدون پوشش هستند.
به گزارش ایرنا، وی با بیان این‌که آبفا جزو دستگاه‌هایی است که حداکثر تخصیص اعتبار را دریافت می‌کند، اضافه کرد: باید اولویت روستاها برای تخصیص اعتبار تعیین شود.

حیدری با تاکید بر این‌که باید راهبردی ویژه برای این امر اندیشیده شود، بیان کرد: بخشداران، شوراها و دهیاران مسئولیت این کار را بپذیرند و علاوه بر اطلاع‌رسانی، مراقبت‌های بهداشتی لازم را داشته باشند.
فرماندار قم با اشاره به این‌که جابه‌جایی جمعیت از روستاها به شهرها افزایش‌ یافته است،‌ اضافه کرد:‌ با توجه به این‌که زندگی لذت‌بخشی در روستاها فراهم است، اگر مراقبت شود این جابه‌جایی جمعیت معکوس خواهد شد.

وی گفت: فاضلاب ۵۰ درصد مناطق مسکونی شهر قم به شبکه فاضلاب شهری متصل نیست و ۵۰ درصد دیگر جمع‌آوری و به 3 تصفیه‌خانه هدایت می‌شود. وی افزود: اتصال ۵۰ درصد شهر قم به شبکه آبفا به اعتبار هنگفتی نیاز دارد که به‌سادگی قابل تامین نیست و از سوی دیگر نمی‌شود آن را نادیده گرفت؛ آبفای شهری باید سریع‌تر به این مشکل رسیدگی و راهکارها را ارائه کند. فرماندار قم بیان کرد: اگر برخی مشکلات پساب فاضلاب در بخش‌ها مربوط به تصفیه‌خانه‌های فاضلاب باشد، شرکت آبفا مسئول است و باید پاسخگو باشد. وی تأکید کرد: اگر گزارشی برسد که انواع سبزی و صیفی‌ در مزارعی به‌وسیله فاضلاب آلوده آبیاری می‌شود، تمام این محصولات نابود خواهد شد. حیدری با بیان این‌که این مساله سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد، افزود: بخشداران ابتدا اخطار دهند و در صورت عدم رسیدگی، ما تصمیم به قلع‌وقمع و نابودی مزارع خواهیم گرفت.

بخشدار بخش مرکزی قم نیز گفت: از ۳۳ روستایی که زیر پوشش تاسیسات شرکت آبفا نیستند، ۲۲ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.
«سیدداود حاج‌حسینی» افزود: برای اتصال روستاهای استان به تاسیسات شرکت آبفا بیش از 1۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان قم نیز گفت: در راستای کنترل کیفیت آب شرب روستایی، از ابتدای امسال تاکنون ۱۷ هزار و ۴۱۳ مورد کلرسنجی و در 5 ماه امسال ۷۷۸ نمونه میکروبی از منابع آب شرب روستایی انجام‌ شده است.
«علی فروغی» بیان کرد: ۳۳ روستای قم دارای سکنه هستند، ولی زیر پوشش شبکه آبفار روستایی نیستند.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفار قم نیز گفت: خدمات‌رسانی این شرکت به روستاهای دارای کمتر از ۲۰ خانوار تعریف‌ نشده، ولی اگر زیرساخت آماده شود روستاها تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
«سیداحسان صائبی‌نیا» با بیان این‌که پارسال ۳۷ میلیارد ریال برای نگهداری تاسیسات روستایی اختصاص یافت، افزود: آب و فاضلاب روستایی قم ازنظر آب مطلوب رتبه نخست را در کشور دارد.

«رضا انصاری» مدیر کنترل کیفیت شرکت آب و فاضلاب قم نیز گفت: ۳۵ درصد فاضلاب قم جمع‌آوری و وارد 3 تصفیه‌خانه موجود در شهر می‌شود و مناطقی از شهر که زیر پوشش شبکه جمع‌آوری نیست، دارای چاه جذبی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید